Website Vipassana meditatiecentrum Groningen

 

DANA-nieuwsbrief

Dana

Given To, by Ruth Bebermeyer  

I never feel more given to 
than when you take from me – 
when you understand the joy I feel 
giving to you.  

And you know my giving isn’t done 
to put you in my debt, 
but because I want to live the love 
I feel for you.  

To receive with grace 
may be the greatest giving. 
There’s no way I can separate 
the two. 

When you give to me, 

I give you my receiving. 
When you take from me, I feel so 
given to. 

Ik voel dat er nooit méér aan mij wordt gegeven 
dan wanneer je van mij ontvangt - 
wanneer je de vreugde begrijpt die ik voel 
door het geven aan jou. 
 
En je weet dat ik niet geef 
om iets tegoed van jou te krijgen, 
maar omdat ik de liefde en zorg wil leven 
die ik voor je voel. 
 
Ontvangen met gratie 
kan het grootste geven zijn. 
Er is geen manier waarop ik die twee  
kan scheiden.  
Als je aan mij geeft, 
geef ik jou mijn ontvangen. 
Als jij het ontvangt van mij,  
Geef je mij een grote gift. 
---

Woord van het bestuur

Beste lezers,

Een extra nieuwsbrief voor jou, met onder andere een aankondiging van een benefietfeest op 3 september, een heuse QR code waar je nu al gebruik van kunt maken om te doneren voor de verduurzaming van het pand, de uitleg rond de introductie van dana voor alle activiteiten van het centrum met ingang van het najaar en een aantal visies op Dana, vanuit verschillende invalshoek. Ook is er een korte terugblik op het bezoek van Bhante Seelegaweesi Thero aan het centrum. 

We zijn blij met al deze veranderingen binnen het centrum en zijn er als bestuur ook best trots op, dat we dit centrum, samen met alle betrokkenen, al meer dan 30 jaar vorm geven.

Nu bij het 30 jarig gebruik van het pand willen we  het 'samen zorg dragen voor' benadrukken. Het pand wordt door verschillende groepen gebruikt, de huurders met hun Sangha. We delen een gezamenlijk doel (namelijk het mogelijk maken van spirituele ontwikkeling). We maken allemaal deel uit van de samenleving in verandering, we willen met het verduurzamen van het pand een bijdrage leveren aan het gebruik van energie. (we dragen bij aan “de waarde van verweven leven” waarbij we verschuiven van welvaart via welzijn naar welbevinden.) 

We zijn begonnen met het verduurzamen van het pand  en willen op 3 september het benefietfeest aanwenden om daar fondsen voor te werven.

Vanuit onze visie op vrijgevigheid: dit is ons huis, we dragen er samen zorg voor, we zijn dienend aan een gezamenlijk belang.  

Namens het bestuur

Katharina de Jong, penningmeester.

---

Feest!

Hallo, beste betrokkene, vrijwilliger, huurder, bezoeker van het Vipassana Meditatie Centrum.

Het Vipassana meditatiecentrum huist 30 jaar in het huidige pand aan de Kamerlingh Onnesstraat 71. Dit met meerdere groepen; de huurders. We delen als gebruikers één gezamenlijk doel: het mogelijk maken van spirituele ontwikkeling. Wij, als Vipassana-centrum zien onszelf als deel van een groter geheel en willen we bijdragen aan samenleven, samenwerken en samen zorgen. Vanuit die visie hebben we één gezamenlijk belang: ons onderdak gasvrij en energie duurzaam maken.

Hiervoor is uiteraard geld nodig. De gelegenheid van 30 jaar Vipassana meditatie in dit pand, willen we gebruiken om elkaar te ontmoeten en geld in te zamelen. Geld dat we nodig hebben willen we verdere stappen kunnen zetten voor het verduurzamen van ons pand, zodat we los komen van het gas.  

We nodigen jullie van harte uit voor een benefietfeest op 3 september van 10.30 tot 13 uur waarbij we een inspirerend inhoudelijk programma verzorgen en vanaf 13 uur samen lunchen. Het is prettig als je je hiervoor opgeeft. Dat kan nu al via onze website: www.vipassana-groningen.nl.

Daarnaast zal er gelegenheid zijn elkaar te ontmoeten, er zal muzikale omlijsting zijn en diverse andere activiteiten.

Sinds halverwege 2022 is het pand aan de Kamerlingh Onnes straat hypotheek vrij. Dat betekent dat we nu serieus werk kunnen maken van verduurzaming en renovatie. Dus zijn we gestart met het pand beter te isoleren. Minder energieverlies betekent immers minder verbruik. De spouwmuren zijn in februari geïsoleerd.

We hebben de volgende plannen: het installeren van een warmtepomp, zonnepanelen op het dak en op termijn nieuwe ramen en kozijnen en vloerisolatie. De werkzaamheden starten in september.

Kortom, er gaat van alles gebeuren met het mooie pand aan de Kamerlingh Onnesstraat 71. Op 3 september maken we met het feest de aftrap.

Ook is er volop gelegenheid dana te beoefenen. Wij willen een ieder hiertoe op verschillende manieren ludiek uitnodigen. Met andere woorden, wordt vervolgd…………

Van harte uitgenodigd! We zien jullie graag!

Namens het bestuur Katharina de Jong, penningmeester

Namens de begeleiders Ank Schravendeel

---
---

Onze activiteiten vanaf september op basis van vrijgevigheid

Beste betrokkene bij het Vipassana Meditatie Centrum Groningen,

We willen dat iedereen deel kan nemen aan de activiteiten van het centrum. Tot nu toe vroegen wij vaste bedragen voor deelname aan sommige activiteiten en andere waren op basis van vrijgevigheid van de deelnemer. Vanaf dit najaar zullen we iedereen die deelneemt aan een activiteit vragen om een vrijwillige vergoeding voor onze kosten te geven. Meditatie en andere vormen van dharma onderricht geven op basis van vrijgevigheid is teruggaan naar de oorsprong. In de tijd van de Boeddha zorgde de sangha voor het levensonderhoud van de nonnen en de monniken. Het gaan aanbieden van activiteiten op basis van vrijgevigheid, ook wel dana genoemd, is een daad van vertrouwen, vertrouwen in onze sangha. Het bestuur vertrouwt erop dat iedereen die dat kan een gift geeft die de kosten van de stichting dekt, of, zo mogelijk, zelfs meer, zodat anderen die minder te besteden hebben ook deel kunnen nemen. Onze stichting heeft een ANBI status, wat betekent dat je giften (binnen de regels van de belastingdienst) aftrekbaar zijn van de belasting.

Praktisch: Met ingang van het najaar zullen alle activiteiten en dus betalingen op basis van dana zijn. Dit geldt zowel voor de onkosten die we maken voor groepsbijeenkomsten, meditatiedagen en retraites, als voor de bijdrage van het onderricht. We zullen de komende tijd de onkosten op een rijtje zetten en jullie daarvan op de hoogte brengen in een volgende nieuwsbrief. De vrijwillige vergoeding zal ongeveer overeen komen met de kosten die we nu ook al in rekening brengen. Met als verschil dat het nu een vrijwillige bijdrage is en geen verplichte. Op onze website zal de informatie ook worden aangepast. Eigenlijk verandert er niet zoveel, alleen hoe we het noemen verandert. Bij de aankondiging van het volgende programma zal het zich als vanzelf wijzen.

Wij vinden het waardevol, dat we op deze manier terug kunnen keren naar de verwevenheid van de 3 juwelen: Boeddha, dharma en sangha. We hopen en vertrouwen erop dat jullie je, net als wij, hierover ook kunnen verheugen.

Wat betreft het dharma-onderricht van de begeleider: wat altijd al apart stond van de kosten die wij als centrum hebben, dat blijft zoals het was. Na afloop van een activiteit is er de mogelijkheid om dana te geven/over te maken voor de specifieke leraar of begeleider van de activiteit. Deze krijgt die bedragen van ons doorgestort. Beide vormen van kunnen dana geven kunnen via de bankrekening en/of via de dana-schaal.

Bij vragen hierover:  we zijn ten allen tijde bereid deze te beantwoorden.

Met vriendelijke groeten en in metta

Namens de begeleiders:                             Namens het bestuur:

Ank Schravendeel                                       Katharina de Jong, penningmeester

                                                                     Jeanine Deen, voorzitter

 

---

Een muur van giften 

De kloosters en nunnery’s in Myanmar (Burma) zijn ommuurd zodat ze veilig zijn voor ongewenste indringers, olifanten, tijgers (vroeger), koeien of mensen. De muren worden ook gebruikt voor iets anders. In het meestal witte pleisterwerk zie je rijen tekens; rondjes en streepjes. Het is het Birmese schrift. In de muren staan de namen gegraveerd van de weldoeners, de donateurs die de bouw van het klooster mogelijk hebben gemaakt. Deze gewoonte erkent de donateurs voor hun giften. Toch gaat het daar niet voornamelijk om. De namen staan er zodat ieder die langs de muur loopt medevreugde kan ontwikkelen! ‘Moge je gift een belangrijke factor zijn voor het realiseren van nibbana’. De donateur heeft niet alleen bijgedragen aan de bouw van het klooster maar is een belangrijke factor voor het ontstaan van blijheid in het hart van de passanten van de muur!  

Is dat niet geweldig? Ik werd er zo blij van toen een non mij vertelde wat die tekens in de muur betekenden. En als mijn leraar in Myanmar dana (een donatie) ontvangt, dan is er een vreugdevol spreekkoor van iedereen in de zaal voor de weldoener: “sadhusadhusadhu” ‘goed gedaan’!  

De Birmese boeddhisten zijn doordrenkt met het besef van het belang van dana. Het is zo goed voor het kamma, voor tevredenheid over jezelf, voor blijdschap erover. Een blije geest is als water voor een plant. Vreugde brengt kalmte, de dorst is gelest.  

Het gaat niet om de grootte van de gift, het gaat om het hart waarmee het wordt gegeven.  

Een hapje rijst geven kan even belangrijk zijn als een donatie van 1000 euro. Geven of vrijgevigheid is de basis van hele pad, de Boeddha begon nieuwkomers op het pad altijd eerst het belang van dana uit te leggen. En in onze Nederlandse cultuur van ‘op de kleintjes letten’ en een systeem waarin de belasting veel moet en kan oplossen, zijn we het geven niet verleerd, maar echt doordrenkt met het belang van vrijgevigheid zijn we in het Westen niet denk ik.  

De oefening van vrijgevigheid kan best lastig zijn, het mag schuren en een beetje pijn doen, en is echt iets waar we mee kunnen oefenen. Maar als het dan lukt om te geven vanuit ruimhartigheid en zonder iets terug te verwachten, dan zijn we opeens onderdeel geworden van een grote stroom van geven en ontvangen, van vertrouwen, vreugde en dankbaarheid. Hoe cool is dat :)?  

Oh ja, de verbouwing van het Vipassana centrum in Groningen vraagt niet alleen materiële giften. Inzet, gezamenlijkheid en wederkerigheid zijn nodig om voort te kunnen gaan in het behouden en ontwikkelen van een toevluchtsoord voor iedereen die is en wordt geraakt door de lessen van de Boeddha. Het pad bewandelen is een gemeenschappelijk avontuur van inspireren en geïnspireerd worden. Zonder elkaar kan het niet. Dat zit ook in de daad van geven besloten, geven is geen solo-activiteit. Zo is ook spirituele vriendschap niet eenzijdig: de sangha is een juweel waarin wederkerigheid en connectie steeds opnieuw gevoed en gerealiseerd kunnen worden. Het begint met geven. En ik wens ons allen daar veel vreugde mee. Sadhu dus!  

---

Dana, vertrouwen in geven en ontvangen.

Sinds de tijd van de Boeddha worden de leringen en het meditatieonderricht beschouwd als een daad van vrijgevigheid. De leringen worden gezien als heel kostbaar. Ze zijn niet in geld uit te drukken, je kan er eigenlijk nooit genoeg voor betalen en daarom is vrijgevigheid de meest passende actie. Door vrijgevigheid dragen we bij aan de instandhouding en uitbreiding van de boeddhistische oefenpraktijk. Als we met een open hart geven en ontvangen kan dat leiden tot welbevinden en diepe vreugde. Vrijgevigheid creëert een wederzijds vertrouwen, een gedeelde verantwoordelijkheid en betrokkenheid om de Boeddhistische oefening levend te houden.

De afgelopen tijd was voor onze sangha, Inzicht & Bevrijding in Tilburg, een boeiende, drukke en spannende periode. Als bestuur hebben we in september 2022 besloten om ál onze activiteiten, met ingang van 1 januari 2023, te gaan organiseren op basis van vrijgevigheid, dana. Iedereen is vrij om te geven naar vermogen en naar behoefte. Het enige wat wij nog over kosten meedelen aan deelnemers zijn een viertal tekstregels op onze website waarin wij aangeven wat onze kosten zijn voor een retraitedag, een meditatiedag en voor groepsbijeenkomsten. Wat iemand aan dana geeft en wanneer men dat doet laten we aan de beoefenaar. Een daad van vertrouwen. Een daad die ons vreugde schenkt. Want we kunnen er nu ook op vertrouwen dat iemand met weinig geld deelneemt zonder dat die persoon zich moet verantwoorden voor een bijdrage die kleiner is dan de werkelijke kosten. En we kunnen er op vertrouwen dat degene die geeft dat doet vanuit het hart en niet vanuit een zakelijke overeenkomst.

Toch zijn we als bestuur niet over een nacht ijs gegaan. We hebben besproken wat risico's zijn en wat voordelen zijn, we hebben deelnemers uitgebreid geïnformeerd over wat we doen en wat we hopen dat de deelnemers zullen doen. Ze geven namelijk geen geld meer voor deelname aan een activiteit maar ze geven dana om het voortbestaan van onze sangha veilig te stellen. We hebben aangegeven dat hun dana nu een gift is die voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Omdat wij een ANBI-stichting zijn is die gift aftrekbaar. Zowel voor deelnemers als voor het bestuur vereist dit een andere manier van kijken naar deelname en betaling. Het is aan de deelnemer om te beslissen hoeveel dana gegeven wordt. Het is niet de vanzelfsprekendheid om een van tevoren bepaald bedrag over te maken. En het is aan het bestuur om de controle los te laten. Betaling gebeurt in volledig vertrouwen.

Als penningmeester vind ik dat moeilijk. De mengeling van loslaten en controleren, vertrouwen en wijs zijn is een nog onbekende balans. Na 45 jaar ondernemerschap worden andere kwaliteiten van me gevraagd in mijn fnancieel beleid. Geen “boter bij de vis” maar samen opbouwen naar vermogen. En de aanleiding moet erkend worden: omdat de belastingdienst ons btw-plichtig maakte zijn wij dieper op de boeddhistische praktijk gaan vertrouwen. Op de website van Sangha metta las ik: Dana is de eerste kwaliteit die de Boeddha aanraadde te ontwikkelen, toen hem gevraagd werd: 'wat moet ik doen om tot volledige vrijheid te komen?' ‘Begin met vrijgevigheid’ zei de Boeddha, ‘leef in vrede met elkaar en zorg goed voor je innerlijke ontwikkeling.’ Ik word steeds enthousiaster voor deze mooie oefening.

Lou Niesten penningmeester Stichting Inzicht & Bevrijding 1 mei 2023

---

De Dana paramita

Een monnik vroeg Hui-Hai: ‘Hoe kan de poort van onze school worden binnengegaan?’ Hui-Hai zei: door middel van de Dana paramita. De monnik zei: ‘Volgens de Boeddha omvat het pad van de Bodhisattva zes paramita’s. Waarom noemt u alleen die ene? Leg mij alstublieft uit waarom deze op zichzelf voor ons al voldoende is om binnen te gaan.’ Hui-hai zei: ‘Wie in verwarring verkeert, begrijpt niet dat de andere vijf allemaal voortkomen uit de Dana paramita en dat door het beoefenen daarvan ook aan alle anderen is voldaan. De monnik vroeg: ‘Waarom wordt deze de Dana paramita genoemd?’ Hui-Hai zei: ‘Dana betekent afstand doen’ De monnik vroeg: Afstand doen van wat? Hui-Hai zei: ‘Afstand doen van het dualisme van tegengestelden en dat betekent afstand doen van ideeën over het dualisme van goed en kwaad, van zijn en niet-zijn, van leegte en niet-leegte, van zuiver en onzuiver enzovoort. Dana is een natuurlijk gebeuren, waarbij materie, aandacht, energie als vanzelf vloeien naar plekken waar dat nodig is. In de natuur kunnen we dat mooi zien. Via wortels en schimmels geven bomen in een bos een overschot dat ze hebben aan voedingsstoffen door aan andere bomen die daar behoefte aan hebben. Ze doen dat zonder bang te zijn dat ze later misschien zelf niet genoeg zullen hebben en zonder zichzelf op de borst te slaan omdat ze zo’n goede daad verricht hebben. Het gebeurt belangeloos en is vanzelfsprekend. Bij dit proces kan je mooi zien, dat de ‘gevende’ boom en de ‘ontvangende’ boom niet van elkaar gescheiden zijn, maar deel uitmaken van een groter organisme, dat uiteindelijk het hele universum omvat.

Ook wij mensen maken deel uit van dat organisme. Het gaat ons aan en we hebben er belang bij dat het goed gaat met anderen. Toch maken we vaak onderscheid tussen onszelf en een ander. Door de behoefte van iemand te zien en te ervaren, kunnen we ons bewust worden van onze gehechtheden. Wat weerhoudt ons om ruimhartig te geven wat binnen ons bereik ligt? Welke aannames en ideeën liggen daaraan ten grondslag? Kloppen die? Antwoorden op deze vragen, kunnen ons helpen om ons te bevrijden van grenzen die we onszelf opleggen. In vrijheid geven wat voorhanden is, is een bron van vreugde waartoe we allemaal in staat zijn.

Leeuwarden, 29 maart 2023 Anshin Tenjo osh

---

Dana: hoe vul je dat westers in

Klaas Vos

Dana is eigenlijk best wel een moeilijk begrip om te vertalen naar Westerse verhoudingen. Het is meer dan liefdadigheid of vrijgevigheid zoals wij dat kennen. Als ik goed ben ingelicht, draaien Oosterse kloosters helemaal op dana. De hoofdmonnik beheert de inkomsten naar eigen inzicht. Er is dan geen verschil tussen eigen inkomsten en die van de “zaak”. Daarnaast gaan de monniken bedelen, iets wat in Nederland verboden is. Voor sommige monniken-orden is het ook verboden iets te vragen: ze gaan staan op een strategische plek en wachten af of iemand iets geeft.

Vipassana-Meditatie Groningen is opgericht als stichting en  moet zich gedragen als stichting. De bestuursleden en de medewerkers zijn belastingplichtig en moeten ook hun inkomsten verantwoorden. In het begin van het centrum  is dit een zoektocht geweest.  

En als er geen monnik is, aan wie geef je dan de dana? Want eigenlijk geef je het aan hem als vertegenwoordiger van de Boeddha. 

In het Vipassana centrum vertaalt de dana-geest zich nu naar: een vrijwillige donatie vragen voor degenen die de meditaties en retraites begeleiden. Daarnaast werd een  bedrag vastgesteld om de onkosten te dekken voor 'kost en inwoning'. Het idee dat je vrijwillig iets geeft, iets kunt doen om je dankbaarheid en goede intenties te tonen, dat was terug. De begeleiders geven de dharma gratis door, niemand hoeft ervoor te betalen. De Boeddha-natuur kan hiermee gevoed worden. Met ingang van het nieuwe seizoen, gaat het centrum geheel op dana basis draaien.  

Ik heb dit zoeken mogen meemaken. Het meditatiecentrum gaat goed. Er is in toenemende mate aandacht en ruimte kunnen komen voor de dingen waar het om gaat, de inhoud, het doorgeven van de dharma. 

Als “boekhouder” sta ik wel eens verbaasd over de “cashflow” en de “liquiditeitspositie” van de Stichting. Voor een deel is dit te danken aan huurinkomsten, maar het belangrijkste is toch wel het rijke aanbod van activiteiten en het vermogen om mensen aan zich te binden. Er is veel trouw, zowel onder begeleiders als onder deelnemers, en ook onder huurders. Diverse namen van het begin van deze eeuw kom ik nog steeds tegen. De boeddhistische term hiervoor lijkt me sangha-natuur, dit in tegenstelling tot termen als los-zand en duiventil. Er is een jaargroep en er is een vaste meditatiegroep. Ik voel ook een verschuiving van leerling-zijn naar praktiserend-zijn. Het geeft een eigen waardigheid aan bezoekers-deelnemers.

Tegenwoordig is het bestuur ook professioneler geworden. Allerlei zaken zijn vereenvoudigd en door digitale mogelijkheden ook verbeterd. Oude bankrekeningen zijn opgeheven en vervangen door een groene. Er is een ramenwasser, er zijn vrijwilligers voor de schoonmaak en het koken. Er is een dropbox, zodat iedereen bij de nodige informatie kan. Waar vroeger iedereen zijn eigen bedoeninkje had binnen de stichting, daar is nu toegang tot het centrale gebeuren. Het boekhouden op afstand gaat heel makkelijk tegenwoordig.

En er is animo om het gebouw aan te pakken en aan te passen aan de klimaateisen. Donaties hiervoor mogen best een dana-gevoel geven. Ze dragen bij aan het welzijn van alle levende wezens. Zoals de Boeddha dat wilde.

---

30 jaar Vipassana Meditatie Centrum Groningen 

Het is alweer enige jaren geleden dat ik op zoek ging naar het Vipassana Meditatie Centrum in Groningen. Het pand aan de Kamerlingh Onnesstraat 71, midden in een woonwijk, was makkelijk te herkennen. Een naambord op buitengevel, kozijnen in de Theravada kleuren ossenbloedrood met kurkumageel en, in de zijgevel, een vitrine met een bescheiden Boeddhabeeldje…..het kon niet missen.

De deur was open. Ietwat schoorvoetend liep ik, voor het eerst, naar binnen voor de zondagochtend meditatie. Ik vond vriendelijke gezichten, kreeg een hartelijk welkom, een stoel en een kop thee! Vrijgevigheid en vriendelijkheid in actie… welkom, zonder aanmelding, zonder lidmaatschap en zonder voorwaarden. Bescheiden opgesteld, onder een grote kamerplant, stond en staat nog steeds een fonkelende glazen schaal voor dana - voor een vrij gegeven financiële bijdrage.

Toevlucht en oefenplek

Het Vipassana Meditatie Centrum is sindsdien voor mij, en al veel eerder voor vele anderen, een voedende en omarmende sangha. Een oefenplaats voor vipassanamediatie, het delen van dhamma inzichten, Insight Dialogue en Dhammastudie. Naast de vaste leraren van het centrum worden er, met enige regelmaat, activiteiten verzorgd door andere Nederlandse- en buitenlandse gastleraren.

Dit alles is te danken aan de vrijgevigheid en inzet van een kleine groep mediterenden (nu inmiddels veelal bekende vipassana leraren) die 35 jaar geleden het initiatief namen om een eigen mediatiecentrum op te bouwen. Dit heeft 30 jaar geleden geresulteerd in het bezit van een eigen pand. Het is mogelijk gemaakt door het (ook financiële) commitment van actieve deelnemers en sympathisanten, toen en nu.  

Er wordt, onder de commerciële huurprijs, zaalruimte verhuurd aan verschillende andere (Boeddhistische) organisaties en gelijkgestemde groepen zoals Soefi- samenkomsten en Yogaonderricht. Zo dragen ook zij weer bij aan het behoud van het Vipassana Centrum.

Ook werd en wordt er, incidenteel en tijdelijk, onderdak verleend aan thuisloze monniken en nonnen. Door al die jaren heen is deze oefenplek toevlucht geworden voor velen. Gedragen, gekoesterd en beheerd door een niet aflatende stroom van vrijwilligers; bestuursleden, klussers, huisleraren, meditatiebegeleiders, actieve deelnemers en medegebruikers.

Stroom van dana

Inmiddels ben ook ik, als vrijwilliger, in deze vreugdevolle stroom van dana opgenomen.

Stroom van vrij gegeven tijd, vrij gegeven aandacht….. een vrij gegeven open hand en hart dat kan uitdelen én ontvangen in verbondenheid. Een beweging van een gevoel van tekort en gemis naar het ervaren van overvloed.

Het beoefenen van dana voor het Centrum en in de sangha, geeft mij ook de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan het Toevlucht nemen in Boeddha, Dhamma en Sangha en daarmee richting te geven aan mijn innerlijk kompas.

Samen vieren….

Zo teruglezend, zie ik dat bovenstaande tekst, naast dankbaarheid en toewijding, vooral gaat over vertrouwen en vreugdevolle vrijgevigheid.

Vertrouwen, saddha, in onze beoefening, in de Nobele leringen van de Boeddha.

Vrijgevigheid, dana in boeddhistische context, betekent gul zijn en daarvan de vreugde ervaren. Elke bijdrage aan het in stand houden van het Vipassana Centrum, in welke vorm dan ook, is een vorm van Dhamma dana. Het mogelijk maken dat de gift van de Nobele leringen – vrijgevig – doorgegeven én gevonden kan worden.

Het pand is inmiddels ruim 65 oud en in de loop der jaren, steeds op een sobere maar zorgvuldige manier, aangepast aan de eisen van wetgeving en gebruik.

Nu er op 3 september het 30-jarig jubileum wordt gevierd, leeft de wens om het pand niet alleen door te kunnen geven aan volgende gebruikers, maar ook verder te verduurzamen op weg naar een energie neutrale situatie.

U bent van harte uitgenodigd om samen met ons te vieren en uw eventuele dana, in welke vorm dan ook, te beoefenen ten gunste van deze prachtige en voedende oefenplek.

Pim van Gelder, vrijwilliger sangha Vipassana Meditatie Centrum Groningen

---

Verslag Vesak viering 20 mei 2023 

Ook Bhante Seelagaweesi Thero, monnik in Sr Lanka, besteedde aandacht aan het thema vrijgevigheid. Tijdens de vesakviering op 20 mei hield hij een korte dhammatalk over dit onderwerp.

Hij noemde drie vormen van dana: de eerste vorm is aanbieden van materiële zaken, zoals geld, voedsel, kleding, onderdak en medicijnen. Dit biedt vijf voordelen: een lang leven, schoonheid, comfort, energie, en wijsheid. De tweede vorm is het bieden van veiligheid aan anderen, door je te onthouden van stelen, liegen en seksueel wangedrag. De derde vorm van vrijgevigheid is ‘dhamma-dana’, het doorgeven van de leer van de Boeddha. De lezing werd afgesloten met chanten van een vers uit de Dhammapada (204). Hieronder tref je de vertaling aan van Paul Boersma. Je kunt deze lezing en chanting beluisteren op de website.

 

Gezondheid is het rijkst’ bezit

Tevredenheid de mooiste schat

Vertrouwen is de beste vriend

Nirwana (verlichting) ’t allerhoogst’ geluk

 

Met Vesak vieren we de geboorte, het overlijden en bereiken van de verlichting van de Boeddha. Het pand was versierd met bloemen, en ook waren de banieren opgehangen, zodat je van buitenaf kon zien dat het feest was.

Na een uitgebreide chanting ging de bhante in op het leven van de Boeddha, de vier edele waarheden en het achtvoudige pad. Tijdens een meditatie daarna reciteerde hij de heilzame kwaliteiten van de Boeddha.

Vervolgens werd een uitgebreide lunch aangeboden aan de monnik, waarna alle aanwezigen mee kon eten in de Boeddhazaal. De lunch was heel feestelijk opgemaakt, en was bovendien erg lekker.

Na de lunch gaf de monnik een korte lezing over vrijgevigheid. Aan het einde van de bijeenkomst kregen deelnemers die dat wilden een armbandje aangeboden, waarin zevendertig knoopjes gemaakt zijn. Deze knoopjes corresponderen met de 37 factoren die bijdragen aan verlichting.

---
---

OPEN HUIS op zaterdag 8 juli vanaf 4 uur tot half 8

Af en toe toe willen we in het Vipassanacentrum een open huis organiseren. Soms op vrijdag- of soms op zaterdagmiddag.

Om op een ongedwongen manier, mindful-  in verbinding te zijn met de mensen die komen mediteren en/of andere activiteiten bezoeken in het Vipassana-centrum. Iedereen is van harte welkom.

Er is geen programma, geen agenda. Je mag komen tuinieren of in stilte mediteren, klussen of thee drinken, je verhaal willen doen of genieten van elkaars gezelschap, recepten uitwisselen of samen eten koken. Om 6 uur is er een gemeenschappelijke maaltijd.

Als je komt eten, wil je je dan aanmelden via aanmelden@vipassana-groningen.nl ?

We ontmoeten je graag.

---

Als je de nieuwsbrief niet langer wilt ontvangen, dan kun je klikken op onderstaande link (opzeggen). Mocht dit niet werken, bijvoorbeeld omdat de nieuwsbrief is doorgestuurd vanaf een ander e-mailadres, stuur dan een mailtje naar communicatie@vipassana-groningen.nl.